woensdag 25 november 2009

Thibaut's Kreidler loopt op wieltjes

Thibaut Croegaert repareert en verbouwt oude brommers in zijn vrije tijd. Hij focust zich op het oude merk Kreidler waarvan hij ondertussen zes exemplaren heeft. Zijn handigheid en kennis haalde hij allemaal van het internet.

Thibaut Croegaert (20) komt uit Bornem en is vrijwilliger bij de brandweer. Hij volgt ook een cursus tot ambulancier. "Mijn interesse voor brommers van dit merk startte in het eerste middelbaar, een klasgenoot had een brommer van Kreidler en ik vond deze er geweldig uitzien." Toen is Thibaut informatie gaan opzoeken op internet en in boeken. "Toen ik 15 was kocht ik een eerste exemplaar op Ebay en ging aan de slag. Ik repareerde hem en vervangde oude en kapotte stukken door andere afgedankte Kreidler brommers te gebruiken. Ondertussen sleutel ik zo'n 10 uur per week aan mijn brommers."

Thibaut heeft nooit een technische opleiding gehad, hij heeft al zijn kennis zelfstandig opgedaan. Sites zoals het gekende Kreidlerforum (http://www.kreidler.nl/) boden hem hulp bij problemen. Hier staan immers veel technische zaken op uitgelegd en leert hij andere Kreidler-liefhebbers kennen. "Via het forum ga ik soms op rondrit met andere liefhebber. We spreken dan samen ergens af en trekken er op uit."

"De laatste brommer die ik kocht is mijn favoriet, ik heb er heel lang aan gewerkt en heb veel nieuwe onderdelen moeten plaatsen. Toen hij eindelijk af was heb ik hem ook laten herspuiten, hij oogt nu helemaal nieuw en dat vind ik super." Ook Thibaut's eerste brommer is er één die hij nooit weg zal doen. "Hij heeft een veel te grote emotionele waarde, alleen gebruik ik hem niet veel. Hij staat netjes opgesteld in mijn vader zijn garage samen met mijn andere exemplaren."

"Als ik op straat rij krijg ik af en toe reacties van voorbijgangers, meestal zijn dit iets oudere mensen die zelf ook een Kreidler gehad hebben. Ook mijn vrienden vinden het tof dat ik deze brommers heb, ze rijden geregeld mee achterop." Thibaut gebruikt zijn brommer dagelijks, en dit brengt wel eens moeilijkheden met zich mee. "Ooit vergat ik te tanken en moest ik hem 10 kilometer te voet verder duwen."

Kreidler is een duits merk dat oorspronkelijk aluminiumdraden produceerde. Later maakte ze de overstap naar bromfietsen. Dit gebeurde van de jaren '50 tot '84, ze gingen uiteindelijk failliet. Het waren de betere brommers van die tijd, met vooral de rijkere middenklasse als kopers. Voor een Kreidlerbrommer moet je een A3 rijbewijs hebben en je mag er maximum 45 km/u mee rijden.

1 opmerking:

  1. Hmm... "Volger" worden is precies moeilijker dan ik dacht.

    Er staat enkel "kruisje", zonder verdere doorverwijzing. Privacy gegarandeerd, zo blijkt!

    BeantwoordenVerwijderen